Reizen kan leuk zijn, maar het heeft ook zijn uitdagingen. We bevinden ons vaak in een vreemde of onbekende omgeving met beperkte toegang tot de voedingsmiddelen die we gewoon zijn te eten. Het gevolg is dat veel mensen op vakantie gaan en dan terugkomen met een totaal gebrek aan conditie of een ongezond gevoel omdat ze tijdens hun afwezigheid slecht gegeten hebben. Zo hoeft het niet te gaan!

Hier zijn vijf manieren waarop je op reis een gezond dieet kunt volhouden:

Pak je eigen eten in

Dit is verreweg de beste manier om ervoor te zorgen dat je tijdens het reizen gezond voedsel tot je beschikking hebt. Als je een autorit maakt, neem dan boterhammen, fruit en groenten mee. Als je gaat vliegen, neem dan snacks mee zoals trail mix, yoghurt, of fruit. Je kunt ook een kleine koelbox meenemen met vlees en kaas die je in je hotel of Airbnb kunt klaarmaken.

Let op wat je eet in restaurants

Ook als je uit eten gaat, zijn er nog manieren om gezonde keuzes te maken. Vermijd gefrituurd voedsel en bestel in plaats daarvan gegrilde kip of vis. Vraag sauzen aan de zijkant, zodat je zelf kunt bepalen hoeveel zout er wordt toegevoegd. Kies salades of groentegerechten boven pasta of pizza.

Drink veel water

Uitdroging is een veel voorkomend probleem als je op reis bent, vooral in warme klimaten. Zorg ervoor dat je veel water drinkt om gehydrateerd te blijven en maagproblemen te voorkomen. Je kunt ook thee of kruidenthee drinken in plaats van koffie of suikerhoudende dranken.

Neem je eigen koffie of thee mee

Als je een koffie- of theedrinker bent, geef dat dan niet op tijdens het reizen! Neem je favoriete koffie of thee mee en zorg dat je toegang hebt tot heet water. Zo kun je toch van je favoriete drankje genieten zonder je gezondheid in gevaar te brengen.

Let op je portiegrootte

Het kan gemakkelijk zijn om te veel te eten als je op reis bent, vanwege alle nieuwe voedselmogelijkheden die ons ter beschikking staan.Probeer langzaam te eten en neem pauzes tussen de gangen. Als je geen honger hebt, eet dan niet!

En bedenk dat alleen omdat een gerecht als “gezond” wordt bestempeld, niet betekent dat het weinig calorie├źn bevat. Een salade kan net zo ongezond zijn als een pizza als hij vol zit met vetrijke ingredi├źnten als kaas en spek.

Door deze tips op te volgen kun je tijdens het reizen relatief gemakkelijk een gezond dieet aanhouden en de negatieve gezondheidseffecten vermijden die er vaak mee gepaard gaan.

Bon voyage!

Misschien vind je dit ook leuk...

Populaire Artikelen